Σύμφωνα με την υπ. αριθμ. 79560/27-11-2024 εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Αυτοδιοίκησης και Αποκέντρωσης, έχουν παρατηρηθεί σημαντικές καθυστερήσεις στην εφαρμογή των διατάξεων που σχετίζονται με τη σύσταση και απόδοση της πάγιας προκαταβολής στους/στις διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων. Μέσω της πάγιας προκαταβολής, ο νομοθέτης αποβλέπει στην αντιμετώπιση οποιαδήποτε δαπάνης σχετίζεται με τις λειτουργικές ανάγκες της σχολικής μονάδας, υπό την προϋπόθεση ότι η δαπάνη αυτή δε θα υπερβαίνει το ποσό της πάγιας προκαταβολής και δεν έχει προβλεφθεί η αντιμετώπισή της από τον οικείο δήμο.
Παρατηρείται δυστυχώς το φαινόμενο σε πολλούς δήμους -μεταξύ αυτών και ο Δήμος Καρδίτσας- να βασίζονται στην αποστροφή αυτή του νόμου και ισχυριζόμενοι ότι έχουν προβλέψει κάθε τύπο δαπάνης να υποβαθμίζουν την ανάγκη απόδοσης της πάγιας προκαταβολής. Σχετικά όμως με τη διάθεση αποφυγής μια τόσο σημαντικής υποχρέωσης σημειώνονται δύο κρίσιμες παρατηρήσεις.
• Στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα των Ομίλων, των Προγραμμάτων (εθνικών και ευρωπαϊκών) και των Δράσεων, οι ανάγκες έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τους παραδοσιακούς τομείς της γραφικής ύλης και της ενέργειας. Κανείς δήμος και καμία σχολική μονάδα δεν μπορεί να προβλέψει εξαρχής τις απαιτούμενες μικροδαπάνες. Ο Δήμος Καρδίτσας οφείλει όχι απλώς να καλύπτει τις δαπάνες αυτές με προθυμία αλλά να βοηθά τις σχολικές μονάδες στη δημιουργία νέων Προγραμμάτων και Δράσεων, επενδύοντας στην δημιουργικότητα των νέων του τόπου μας, ακόμα και αν αυτό συνεπάγεται κάποια ελάχιστα έξοδα. Η μικρή αυτή επένδυση εμπλουτίζει σε σημαντικό βαθμό την μαθητική ζωή της τοπικής κοινωνίας.
• Πέρα από τον βαθμό αναγνώρισης και αποδοχής της ανωτέρω ανάγκης, επισημαίνεται ότι τα στελέχη των δήμων δεν έχουν την ευχέρεια να ερμηνεύουν κατά το δοκούν τη νομοθεσία καθώς η σύσταση και απόδοση της πάγιας προκαταβολής είναι υποχρεωτική (βλ. την ίδια εγκύκλιο). Η σχετική διάταξη παρέχει δέσμια αρμοδιότητα στους δήμους για την έκδοση των σχετικών αποφάσεων από τις οικείες δημοτικές επιτροπές. Αυτό σημαίνει ότι η μη εφαρμογή της ισχύουσας κάθε φορά νομοθεσίας δύναται να επιφέρει και ανάλογες πειθαρχικές κυρώσεις στα εκάστοτε υπεύθυνα διοικητικά και αιρετά όργανα.
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, ερωτάται η δημοτική αρχή:
1. Έχει ληφθεί μέριμνα για την πρόβλεψη εγγραφής των πιστώσεων στο σχετικό κωδικό της «Πάγιας προκαταβολής»;
2. Έχει πραγματοποιηθεί η συνεννόηση με τους/τις διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων για το είδος των δαπανών και την ανάλογη εγγραφή των πιστώσεων στους επιμέρους ΚΑ δαπανών, στους οποίους θα πραγματοποιηθεί η ενταλματοποίηση των δαπανών;
3. Ποια είναι η υπηρεσία του δήμου η οποία έχει αναλάβει τη συνέχεια των εργασιών των Ενιαίων Σχολικών Επιτροπών; Ποια υπηρεσία καταγράφει και ιεραρχεί τις ανάγκες των σχολικών μονάδων;
4. Οι αρμόδιοι υπάλληλοι έχουν ενημερώσει τους υπόλογους για τον τρόπο λειτουργίας και διαχείρισης της πάγιας προκαταβολής;
5. Πότε θα αποδοθούν τα σχετικά ποσά στις σχολικές μονάδες και για ποιον λόγο δεν έχει συμβεί αυτό ενώ έχει παρέλθει ένα εξάμηνο από την λύση των Ενιαίων Σχολικών Επιτροπών, την οποία γνωρίζαμε μάλιστα ένα χρόνο πριν;
6. Ο Δήμος Καρδίτσας μετά τη λύση των Ενιαίων Σχολικών Επιτροπών έχει λάβει τρεις κατανομές λειτουργικών εξόδων: 183.010 ευρώ με την υπ. αριθμ. 63491/11-09-2024 απόφαση του Υπ. Εσωτερικών (Γ΄ κατανομή), 183.010 ευρώ με την υπ. αριθμ. 73210/30-10-2024 απόφαση του Υπ. Εσωτερικών (Δ΄ κατανομή) και 183.010 ευρώ με την υπ. αριθμ. 79036/25-11-2024 απόφαση του Υπ. Εσωτερικών (συμπληρωματική κατανομή). Έχει επίσης λάβει 185.100 ευρώ (με την υπ. αριθμ. 46303/06-06-2024 απόφαση του Υπ. Εσωτερικών) για έξοδα επισκευών και συντήρησης. Το συνολικό ποσό ανέρχεται στο ύψος των 734.130 ευρώ. Σε ποιο βαθμό τα ποσά αυτά έχουν διατεθεί στις σχολικές μονάδες και με ποιους τρόπους;
επικοινωνήστε μαζί μου κάνοντας χρήσης της παρακάτω φόρμας.